Roadtrip!

Cambridge / Permalink / 0
HEJSAN,

i onsdags så åkte jag på äventyr igen. Eftersom Shaun snart ska åka tillbaks till Australien så ville han se ett par platser innan det var dags och eftersom jag är den tredje parten i deras förhållande så fick jag följa med. Det första vi skulle göra var att besöka Cadbury World som ligger i Birmingham. För er som inte vet så är Cadbury den engelska motsvarigheten till Marabou, alltså deras vanligaste choklad. Cadbury World är ett museum eller typ event ställe där man kan lära sig om choklad, företaget, och få smaka på chokladen. Mycket likt Heineken Experience i Amsteram och liknande. 
 
 
Sophia utanför entrén.
 
 
Först när man kom in fick man lära sig om kakaobönorna och hur man får fram choklad. Om hur Spanjorerna förde över kakobönorna från sydamerika och hur chokladdryckerna spred sig över europa.
 
Sedan fick vi en demonstration för hur man tempererar choklad och hur man gjorde fyllda chokladkakaor förr i världen. Vi fick också möjligheten att skriva med choklad på en marmorplatta som ni kan se inte var min starka sida direkt.
 
 
 
De hade även en liten typ "karusell" eller något liknande där vi åkte runt i chokladbönornas by. Det var väldigt roligt och trots att det uppenbarligen var för barn och barnfamiljer så tyckte vi att det var ganska trevligt.
 
 
 
Här är baksidan av byggnaden, där fabriken förr låg. Att Cadbury låg just här gjorde att man bygde upp hela den här stadsdelen i Birmingham och var aktivt fram till 60-talet. Stora delar av produktionen ligger kvar i Birmingham men i mer utanför staden nu eftersom den växt så att detta område sitter ihop med resten av stan nu. Här är också en bild av mig, Sophia, och Shaun på en Cadbury Daiy milk kaka.
 

Efter att vi hade varit i Cadbury World så åkte vi tillbaka till Warwick för att besöka Warwick castle. Warwick Castle är ett utav de äldsta i landet och den innersta delen byggdes runt 1080 efter att William the Conqueror vann slaget vid hastings och the Normans vann över Saxons. Ett väldigt stort slag i britisk historia, men jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår dess signifikans. Slottet var dock väldigt vackert och hade väldigt mycket att erbjuda för historieintresserade och barnfamiljer.
 
 
Här är den älsta delen av slottet som då uppfördades på 1000-talet. Man valde just Warwick eftersom staden ligger mitt i landet, man hade pra tillgång till vattnet och då staden ligger högt var den lätt att försvara.
 
 
Här är slottet taget mot innegården från den äldsta delen av slottet, och den andra bilden är tagen från ena sidan. Det var lite mulet men otroligt fint och antagligen det största slottet med omgivande parker jag sett. Jag blev faktiskt helt överrumplad över hur fint och häftigt det var här, en plats som jag helt enkelt måste tillbaka till någon gång. De hade väldigt mycket roligt att se och jag skulle gärna gå en rundvandring här med guide vilket vi tyvärr inte hann med den här gången. Här är lite bilder från insidan av slottet också:
 
 
Ja skulle verkligen starkt rekommendera att åka hit om man råkar befinna sig i Storbritannien någon gång i framtiden om man någonsing får åka utomlands och semestra igen. Warwick som stad var också väldigt fint då vi åkte dit och för att äta middag och kolla runt lite. Vi hann inte se så mycket men det vi hann se var väldigt fint.
 
 
Det var en väldigt fullsmockad dag med mycket roligt! Jag älskar att åka runt och få se landet och nu när saker försiktigt börjar öppna och Sophia inte börjat på sitt nya jobb än så ska vi försöka fortsätta utforska en del här i närområdet. 
 
 
 
 
 
 
Till top