Åtta sjukt störiga grejer men Cardiff, Wales eller Storbritannien

Cardiff / Permalink / 1
Det här ett blogg inlägg som varit ett tag "in the making". Det är lite grejer som jag tänkt på eller märkt här som har för mig varit irriterande av att vara här. Jag vet inte om vissa saker är specifika till Cardiff, Wales eller om det är generellt i hela Stobritannien så jag tänker bara klaga.
 
1. Deras bacon är fan inte bacon
När någon i det här landet frågar en om man vill ha lite bacon så var på er vakt för det är nämligen inte bacon de menar utan typ kassler. Den är inte knaperstekt och gyllenbrun utan rosa och sladdrig, inte mums alls.
 
"Bacon"
 
2. Vänstertrafik
Att de har vänstertrafik kanske inte känns som något som borde störa mig och vart de kör sina bilar gör verkligen inte det men det är mer till vänstertrafiken än vilken efterbliven sida av bilen man väljer att sitta på eller vilken del av vägen man vill köra på. Det här stör mig delvis för att det gör väjandet för andra människor väldigt svårt för mig. När man möter någon på gatan eller i en trappa så väjer man instinktivt till höger men i det här landet, om man gör det så krockar man för här ska man gå på vänstra sidan!! VA?!!? 
Har också ett antal gånger kollat mig för och börjat gå öve gatan för att sedan inse att jag kollat åt fel och måste hoppa undan från en bil som kör mot mig från vänstern.
 
3. Söndagsstängt
Detta kommer väl med konservatismen i landet vilket också är en rätt störig grej men det orkar jag inte ta upp. Här blir det mer alldagliga saker som det faktum att saker är stängda på söndagar eller har öppet väldigt kort. Går man in till stan på söndagar så är det mesta stängt och det lilla som är öppet stänger sjukt tidigt. 
 
4. Sätta på ellutagen?
Det är inte bara det att kontakterna är stora, klumpiga och fula utan man måste sätta på strömmen i ellutagen för att de ska funka. Det räcker alltså inte att men sätter in kontakten utan man måste slå på den lilla knappen också. Jag har flera gånger satt i laddaren i ett uttag bara för att en halvtimme senare se att min telefon dött för att ellutaget inte var "på". Samma sak gäller med spisen som man måste slå på en knapp först. Nu låter jag mina ellutag i rummet alltid vara på men på andra ställen blir glömmer jag ofta att sätta på strömmen.

 
5. Övergångsställen
Alltså det här med att ordna trafiken var inte Walesernas favoritsysselsättning märker man, låt mig berätta vad jag menar; Precis där jag bor finns det en korsning som jag måste gå över flera gånger om  dagen för att ta mig mellan där jag bor och min föreläsningar. Den här korsningen (och alla andra i Cardiff jag stött på) funkar inte som en korsning borde. Här tänker de nämligen så att fotgängarna ska få vänta så länge som mögligt innan de kan gå över. De har nämligen inte så att när vägarna som går paralellt med ditt övergångsställe har grönt så kan ju du gå över nej för om en bil kommer och har grönt så kan den bilen välja att köra rakt fram, vänter eller höger (de har alltså inga pilar för grönt åt ett håll utan har du grönt så har du grönt åt alla håll). Detta innebär att man som fotgängare måste vänta på att bilarna från alla håll har kört innan det kan bli grönt för då blir det grönt på ala övergångsställen i korsningen samtidigt vilket innebär att man får stå och vänta på att det blir grönt i fem minuter varje gång. Det är också grönt för fotgängre väldigt kort så om man måste gå över två övergångsställen så får man gå över ett och sedan vänta i fem min till. Vem tänkte ens ut det här systemet?? det är så SJUKT efterblivet!
 
6. De här jävla kranarna
Som ni kanske vet så är Storbritannien superknäppa när det kommer till sina kranar och insisterar på att det ska vara en för varnvatten och en för kallvatten. Detta finns ju även på toaletter i äldre byggnader i Sverige och trots att det är irriterande så trodde jag mig kunna hantera detta. Jag hade fel. Det är nämligen inte så att de har två skruvkranar som man skruvar på och få en sjyst balans utan de har TRYCKKRANAR!! Alltså man måste trycka på dem så kommer det vatten och då får man välja om man vil trycka på kallt vatten eller få andra gradens brännskador. Så om man då hr tvål på händerna få får man med armbågen försöka trycka ned kallvattens kranen så att den kan gå igång i några sekunder innan man måste trycka igen. Inne på universitet har vi det dessutom så charmigt att man måste hålla ned knappen hela tiden för att få vatten. Så då kan man bara tvätta en hand i taget eftersom den andra håller ned knappen och då är det ju OMÖJLIGT att få både varmt och kallt vatten samtidigt. Detta är fan U-lands varning!
 
Satans påfund!
 
7. Vattnet
Okej så om man nu på något sätt lyckas få igång vattnet så kommer nästa problem. Vattnet som kommer ur den kalla delen är inte kallt! Jag har vattenflaskor med vatten i kylen hela tiden för att vattnet är någon grad under pissjummet och omöjligt att dricka och då kanske man kan tänka sig att varmvattnet är någon grad varmare än pissjummet och lite agom varmt en nej. NEEJ!!!!!! Varmvattnet kan få huden på dina händer att smälta, det är satansjälv som pissar dig på händerna. De har lappar vid varmvatten kranarna där det står "Caution extreamly hot water". Vad är varmvatten kranen ens till för? det går inte att använda den? 

8. INGEN BUFFY PÅ NETFLIX
Okej, Okej, Okej. Jag kom till det här landet och tänkte typ "de är engelsktalande och har en stor befolkning så deras netflix borde vara typ tio gånger större och bättre än den svenska." Jag har aldrig haft så fel i hella mitt liv. Jag tror jag dog lite inombords när jag såg deras netflix. De saknar till och med brittiska serier som vi har i Sverige som ex. Downton Abbey. Alltså va? Deras netflix är verkligen PISS och värst av allt är att de inte har Buffy, alltså hur tänkte de nu? Det är en sjukt stor, extremt kultig serie! Och för att göra livet ännu bättre så går det inte att streama eftersom jag är på universitetets nätverk och de har blockat alla sådanna sidor, så här är jag i ett land med ett sketet jävla netflix utan möjligheter att varken streama eller ladda ned. Jag lovar att aldrig klaga på svenska netflix någonsin igen!
 
 
Så, nu har jag rantat klart, blev mer och mer utpprörd där mot slutet men nu är jag lugn och kan återgå till mitt liv.
 
Mira
 
 
#1 - - Anonym:

Haha!

Till top