Äventyrsveckan!

Cambridge / Permalink / 0
Hej allihop,
 
Denna vecka har hittills varit väldigt full av äventyr. Något nytt har jag fått uppleva alla dagar, men detta inlägg får vara bara för måndag och tisdag. 
 
Eftersom jag hade jobbar igenom hela helgen och inte varit ledig något från mina studier så bestämde jag med Sophia och Shaun att vi skulle ta måndagen för ett litet äventyr i en stor park och naturreservat som ligger en bit utanför Cambridge. På vägen dit såg vi till att köpa lite mat till en picnic som vi tänkte att vi skulle ha där. Dagen skulle vara väldigt fin men så fort vi satt oss på bänken och tagit fram vår matsäck så kom regnsdropparna.
 
 
Som tur är varade regnet bara i ungefär 15 minuter så lagom tills dess att vi ätit klart så slutade det regna.
 
 
Parken var uppbyggd som en cirkel med ett stort dike runt omkring. Där vi åt och där denna lilla damm låg var i mitten av cirkeln som byggdes upp under järnåldern och där en romersk fästning skulle ha legat för länge länge sedan. Nu låg här en äldre byggnad som jag tror är någon form av museum över området.
 

Längre bort i parken så fanns det massa kor och en fantastiskt vacker skog med träd beprydda med murgröna. Längst bort i parken går en urgammal väg, den väg som romarna färdades på när de skulle ta sig från London till Cambridge.
 
 
Här fick vi även denna fina bild på mig och Sophia som sitter och kollar ut över en golfbana som låg intill.
 
 
I tisdags däremot så jobbade jag en del på dagen men på kvällen skulle jag på ett event som organiserades av mitt college för masterelever och doktrander. För första gången skulle jag få se vår fina gamla matsal, lyssna på föredrag om folks forskning, och klä upp mig. Vi var fem personer från min korridor som alla skulle delta. I och med att allt varit inställt så länge så var det kul att få ta del av det som annars hade varit en stor del av college-livet.
 

Här sitter vi och lyssnar på ett av föredragen. Detta handlade om hur man kan öva sin kreativitet och hur man kan vara kreativ i sin vetenskapliga forskning, det var ganska roligt. Av någon anledning så hamnade min grupp uppe på honörsbordet vilket var ganska konstigt, men det var också kul eftersom man då fick utsikt över hela lokalen och alla som var där. 
 
 
Bild från entrén mot honörsbordet.
 
 
Bild från honörsbordet mot entrén.
 
Vi serverades en trerättersmiddag. Vi började med en ärtsoppa med créme fraiche och lök. Huvudrätten var anka med nudlar och en bönsås, väldigt asiatiskt inspirerat, och efterrätten var en chockladmousse. Sedan fick vi även kaffe och lite choklad. Över lag var maten god och tillställningen trevlig men framförallt var det häftigt att få ta del av den här miljön och vara med på en sådan här formell middag. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Till top