Nästa år och Exams

Cardiff / Permalink / 1
Jag är åter tillbaka i Aberare hall och i Cardiff för att avsluta det här året med mina exams. Jag kom hit 3e Maj och har sedan dess varit upptagen varje sekund på dygnet med att äta/plugga/sova men nu har jag lite tid som jag kan vara ledig innan mitt nästa exam. Jag har skrivit två stycken hittils ett i Moral and Political Philosophy och ett i Mind, Thought, and Reality på tre timmar styck. Det har hittils känts bra och jag har varit förberedd och redo.
 
Idag tänke jag i alla fall berätta lite om mina studier och mina planer inför nästa år. Ett tag innan jag åkte hem på påsklov så hade jag bestämt mig för att stanna kvar här nästa år så jag började leta efter boende. Det vanligaste här är att man under första året hittar lite kompisar som man går ihop med och skaffar ett hus tillsammans. Det finns väldigt mycket stora 6-10 sovrums hus här i studentområdet och många mäklarfirmor äger specifika studentlägenheter. Det vanligaste är dock att man löser att sådand här rundt dec-jan så när jag ger mig ut i slutet av mars är jag väldigt sent ute och letar mig till grupper som redan har ett hus till nästa år men som saknar en person för att någon dragit sig ur eller liknande. I alla fall så hade jag väldigt tur då min kompis Sophia som jag läser filosofi med och som jag hade pratat om att bo tillsammans med tidigare saknade en person i sitt hus efter att en annan person skulle ta ett gap year nästa år så de behövde en till. Så jag ska nu bo med henne och åtta stycken främlingar i ett hus här i Cathays nästa år vilket säkert kommer att bli bra. Jag är taggad på att inte behöva gå upp för tre trappor och en genom en jävla labyrint för att ta mig till mitt rum. Jag är taggad på att slippa äta Aberdares förkastliga mat, att slippa bli väckt av brandlarmet en gång i veckan och att dela badrum på det här sättet. All in all så är jag taggad men det känns lite synd att inte vara så nära de kompisar som jag har här men å andra sidan så är det andra huset bara 7 min att gå härifrån.
 
Innan påsk så fick jag också välja vilka kurser jag ville läsa nästa år. Tre kurser i filosofi och tre i religion. I filosofi var det inga problem men religion hade flera olika regler som att man måste under år två och tre läsa minst två olika religioner och minst 60 credits måste vara på nivå 6 vilket är den högsta nivån och jag läser nivå 4 nu. Det är också lite bökigt när man som jag läser joint honours eftersom man måste fösöka se till själv att kurserna i de två ämnena inte krockar. Speciellt eftersom filosofin inte hade skrivit ut vilket tid eller på vilka dagar deras kurser ligger så det kan sluta i katastrof när jag kommer tillbaka i höst. Hursomhelst så fick jag alla kurser som jag ville läsa och kommer därför nästa år läsa följande;  
Myth and the Movies; Antrophology and Psychology in Contemporary Cinema
God, Good and the Ugly: Topics in Applied Islamic Ethics
Understanding Christian Worship
Metaphysics
Epistemology
Contemporary Ethical Theory  
Jag är mest taggad på myth and the movies för relgion och film är en så najsig kombo men tyvärr så är inte den kursen fören på våren. Men jag är verkligen intresserad utav allt och jag fick alla de kurser som jag ville ha i första hand. Alla kurser som jag kommer läsa i religion kommer också undervisas i mindre grupper på runt 30 studenter vilket jag tycker känns skönt, då kanske man kan skaffa lite fler vänner haha. 
 
Så kommer vi till studierna. Under de snart tre veckor som jag har varit här har jag varit på biblioteket varje dag med kanske 3 undantag. Jag har inte gått längre från huset än till biblioteket och mataffären. När jag har känt för att festa till det lite har jag gått till Bute library istället för ASSL för att det är lite mysigare men eftersom de stänger 22.00 så är det inte alltid ett alternativ. Jag spenderar mellan 6-10 timmar i bibblan varje dag och det sämsta är att jag nästan aldrig äter middag här i aberdare. Mina studier funkar nämligen så att jag sätter mig ner och arbetar och sedan gör jag det tills jag är färdig. De enda avbrott som jag klarar är gå ner för trappan för att köpa kaffe eller gå på toa, skulle jag försöka gå tillbaka hit för att äta middag så skulle det toalt förstöra mitt fokus och jag skulle inte kunna gå tillbaka. Detta resulterar i att jag måste ha med mig mat till biblioteket hela tiden så det blir mycket mackor, eftersom det charmigt nog inte finns någon micro, och en och annan pastasallad. Den här stilen resulterar ju dock i att jag får mycket gjort och det är i alla fall bra. Den värsta dagen hittils var i onsdags så jag gick upp svintidigt (innan 8 haha) för att gå och skriva mitt första exam kl. 09.00 i talybont (20 min härifrån) i tre timmar. Sedan gå direkt från provet till biblioteket för att plugga till nästa exam som var två dagar senare och sitta där till strax efter 21. Det var 1000% Gräsligt och något som jag aldrig vill göra om men som jag kommer bli tvugen att göra. Detta är anledningen till att varje gång någon ringer eller skriver till mig och de undrar vad jag gjort är det enda svaret "pluggat" och jag är trött som en jävel men får inte åka hem på ytterligare tre veckor. surt. 
 
För att planera mina studier så ha jag gjort ett schema på vad jag ska plugga när för att hinna bli klar. Det har hjälpt mig väldigt mycket eftersom jag då kan fokusera på att plugga just det jag ska men det gör det också lättare eftersom jag vet hur mycket tid jag ger mig för varje exam och vet då när jag har gjort tillräkligt mycket en dag så att jag faktiskt kan känna att jag gjort tillräkligt på en dag, ligger i fas och kan gå hem. Så för er som är intresserade så ser schemat ut såhär (det är ju kul med en liten bild också);
 
 
#1 - -

Imponerad!

Till top