Staden och studierna

Cardiff / Permalink / 0
Jag tänkte berätta lite om skolan och Cardiff eftersom jag inte har gjort det än och tänker att det kanske skulle vara intressant för någon uttråkad jävel som inte har något bättre för sig eller om man planerar att komma hit någon gång.

Som jag tidigare berättat så bor jag i Aberdare hall som är en utav Cardiff universitets boenden och huset ligger på Corbett Road i Cathays, Cardiff. Cathays är ett område i Cardiff där universitetet ligger, man han säga att det är Södermalm typ men mycket mindre. Det finns flera andra delar som Llandaff och Heath där universitetssjukhuset ligger.
 
De olika boendena ligger lite olika nära universitetet men det här är det allra närmsta om man inte läser medicin. Idag lyckades jag vakna tio min innan mitt seminarium och hann ändå fram i tid. Så jag tof en liten fin karta ver de delar av Cardiff jag är i och ritade lite på den (ja, jag har för mycket tid). Jag bor iaf vid den gröna pricken rätt högt upp på kartan. Den gula pricken än min "hemskola" alltså instutitionen och den röda pricken är Student Union huset. För mig att gå in till Quees St. som är det största shopping gatan tar ca 10 min och det är ungefär vid nummer 5 på kartan. Jag har inte åkt buss eller tåg sedan jag kom hit för ingenting ligger mer än 20 min gångväg från där jag bor.
 
 
Så vidare till lite om min studier. Jag läser en delad kandidatexamen kan man säga med hälften religion och hälften filosofi. 60 credits i varje ämne varje år. Just nu är det uppdelat på fem olika kurser eller modules som det kallas;
Intro to the study of religion 1 - Nya teman inom religion varje vecka. Hittils har vi pratar om bl.a. Hädelse och religion online.
Intro to the study of religion 2 (nästa termin)
Intro to the Bible - Går igenom bibeln, dess uppkomst och kontext samt hur man studerar och läser bibeln. 
Critical thinking - En kurs som i princip handlar om hur man skriver och läser filosofiska uppsatser. Vi går igenom hur man bygger ett filosofiskt argument och handlar mycket om att få redskap för att studera filosofi på en hög nivå. 
Moral and Political Philosophy - Hittils har vi pratar om the ethics of speech och varför ens ord har mening. Mycket om lögner, missvisning och löften.
Mind, though and reality - Mer som man kanske tänker sig filosofi. Har hittils arbetat med hur man vet att andra människor har tankar och känslor och olika typer av kunskap och dess problem. 

Alla modules har en lecture på en timme i veckan, förutom inte to religion som har två, och ett seminarium varannan vecka vilket resulterar i ca 9 timmar undervisning varje vecka. Inför varje föreläsning coh seminuarium brukar det vara en läsning man ska göra eller i som i critical thinking där vi ska göra vissa exercises. Jag skulle väl uppskatta att jag hittils lagt ungefär 8 timmar i veckan på egenstudier men detta lär öka rätt ordentligt nu när vi fått massa essäer och grupparbeten som skall göras. 

Hur man mäter sina betyg är väldigt annorlunda här och i varje inlämning eller prov man gör i kursen så får man väldigt tydligt att ex. "Den här uppsatsen är värd 25% av ditt kursbetyg" vilket för mig känns väldigt annorlunda. Betygsystemet är också helt annorlunda. Man får poäng mellan 0-100 och sedan delas dessa in i vissa betyg som är;
Outstanding 1st
1st
Upper 2nd
Lower 2nd
Upper 3rd
Lower 3rd (icke godkänt) 
Detta måste jag nog skriva mer om någon gång men jag vet för lite om det för att göra det just nu men jag vet i alla fall att man behöver 40 points för att bli godkändoch det är en Upper 3rd. 
 
Jag har mitt första betygsgrundande prov på måndag som står för 10% av mitt betyg och det är ett online quiz i Critical thinking och på fredag samma vecka ska min första essä vara inne i samma ämne. Båda är ganska små uppgifter men efter reading week (första veckan i November som är till för självstudier och ikappläsning, alltså ingen undervisning) så ska min första stora filosofiska uppsats lämnas in (yay!). Det är nu det börjas verkar det som, vi får se hur det går!
 
Mira
Till top